Forum www.z3.fora.pl Strona Główna www.z3.fora.pl
BMW Seria Z - z1 z3 z4 z8
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

WISKO / Wentylator / Termostat Z3 2.8
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.z3.fora.pl Strona Główna -> Z3 (E36/7, E36/8)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sviru
Capo
Capo



Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 13:42, 05 Kwi 2011    Temat postu: WISKO / Wentylator / Termostat Z3 2.8

Czesc. Możecie powiedzieć jak powinno działać WISKO i wentylator?

1. Czy wentylator powinien się załączać przy odpaleniu silnika choćby na chwilę?
2. Czy wentylator załącza się dopiero po osiągnięciu 90stopni czy też działa już wcześniej?
3. Czy zmieniaja się jego obroty przy dodawaniu gazu na postoju czy sa takie same?


Druga sprawa to termostat - auto mi się nie dogrzewa... dopiero jak dojadę do pracy po 15km to jest ciepłe i gotowe do jazdy - prawdą jest że nie jadę na wysokich obrotach... na autostradzie zauwazylem, że przy 150km/h z pełnej temp spadło mi na jakieś 70.

Wszystko wskazuje na termostat... miałem plan wyciągnąć go bez zdjemowania wentylatora jednak coś mi się zdaje, żę nie będzie to możliwe tak tam ciasno.

(Ponoc wystarczy klucz 32 i mlotek zeby odkrecic wentylator - wydaje mi się to trochę brut force metodą no ale ponoć działa Smile )

Wybrałem termostat WHALER 4326.97D - 150zł.

Plan mam taki.

1. Odkręcić wentyl.
2. Odkręcić termostar
3. Wymienić termostat i zakręcić.
4. Założyć wentyl.
5. Zalać płynem (nie będę spuszczał całości w tym momencie).
6. Odpowietrzyć.
7. Pojechać na podnośnik - spuscić cały płyn blok/chlodnica.
8. Wlać albo koncentrat BMW albo Prestone (wchodzi według książki 10.5l)
9. Porządnie odpowietrzyć.

Poradźcie czy podejście jest ok. No i co z tym WISKO...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sviru dnia Wto 14:04, 05 Kwi 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sviru
Capo
Capo



Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 14:23, 05 Kwi 2011    Temat postu:

Mam silnik M52TU 2xvanos.

Sorry, za niescislosci - nie ogarniam jeszcze tematu "BMW".

Czyli rozumiem, ze wentylator powinien się już kręcić na starcie nawet kiedy silnik jest zimny?

Oczywiście chodzi mi o duży wentylator który jest zaraz za chłodnicą płynu.
Chyba już zrozumiałęm o co chdozi...

wentylator nie jest napędzany elektrycznie tylko mechanicznie z udziałem tego sprzęgła (WISKO) - jeśli ono jest zrąbane to wentylator chodzi zbyt wolno itp.
Tak przynajmniej rozumuję.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sviru dnia Wto 14:28, 05 Kwi 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:39, 05 Kwi 2011    Temat postu:

czytalem twoj post na BMW Klub Polska i zapewne chodzi ci o wentylator chlodnicy a nie o wentylator od klimatyzacji jak ktos wczesniej sugerowal.
U ciebie moga byc dwie przyczyny: najprawdopodobniej termostat jest caly czas otwarty i plyn jest wciaz w duzym obiegu i przy normalnej jezdzie nie zagrzejesz silnika. Tymardziej ze piszesz ze na autostradzie temperatura plynu spada. W BMW z prawidlowo dzialajacym ukladem chlodzenia oraz wentylatorem wskazowka temperatury podczas jazdy (nie mylic z driftem i paleniem gumy) nie powinna sie ruszyc ani w prawo ani w lewo. Powinna stac pionowo. Jesli u ciebie wskazowka opada to cos jest niesprawne. Druga przyczyna to uszkodzone wiskosprzeglo wentylatora ktore w takim przypadku "jest polaczone na stale" i w takiej sytuacji rowniez nie osiagniesz temperatury 90 stopni.
Wiskosprzeglo dziala w ten sposob ze wentulator kreci sie non stop razem z silnikiem ale w przypadku zimnego silnika ze znacznie mniejsza predkoscia. Nieprawda jest rowniez ze wisko jest uszkodzone gdy mozesz zatrzymac wentylator reka podczas gdy silnik pracuje. Przy sprawnym wisko bez problemu mozna zatrzymac wentylator reka (oczywiscie na zimnym silniku) ale trzeba to robic bardzo ostroznie (najlepiej w grubych rekawicach roboczych) bo grozi to polamaniem palcow. Najlatwiej to sprawdzic obracajac wentylatorem na zimnym silniku a pozniej nagrzac silnik i wtedy sprobowac. Powinna byc wyczuwalna wyrazna roznica. Z odkreceniem wentylatora to tez nie taka prosta sprawa. Nie wystarczy tylko klucz 32 i mlotek bo trzeba jeszcze czyms przytrzymac kolo pasowe. Pamietaj tez ze bardzo czesto sa tam lewe gwinty (nie jestem pewien jak jest w tym przypadku)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez saron22 dnia Wto 17:41, 05 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sviru
Capo
Capo



Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:34, 05 Kwi 2011    Temat postu:

Dzięki za odp.

Z blokadą koła masz rację. Jednak użytkownicy piszą, że bez tego też się luzuje - ponoć fabrycznie jest lekko dokręcone i tak też być powinno.

Gwint jest lewy jak wspomniałeś na 100%.

Co do termostatu jutro sprawdzę czy przy około 70 stopniach jest ciepła woda w układzie chłodnicy - jeśli tak to znaczy, że jest otwarty na stale.

Dziś też temp spadła szybko na trasie więc jestem na 99,9% pewnien że to termostat.

Dam znać jak już się uporam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:48, 05 Kwi 2011    Temat postu:

pamietasz pamietasz, wiec dlatego napisalem ze najlepiej to robic w rekawicach. Ja u siebie w jedne, w drugiej i w trzeciej BMce zatrzymam bez problemu a w zadym nie mam klopotow z chlodzeniem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
batim
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:54, 07 Kwi 2011    Temat postu:

Hej ! ja wymieniałem termostat i musisz wykrecic wiatrak. Ja wykreciłem sam wiatrak bez visko ale ja nie mam jeszcze osłony na went. wiec mialem latwo. Ty raczej tego nie zrobisz jak masz osłone.
Miałem tak samo jak Ty i wlasnie termostat walniety był (u mnie w środku był połamany //) A i wisko jest na lewym gwincie przynajmniej u mnie Kwadratowy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 22:22, 07 Kwi 2011    Temat postu:

zastanawialem sie dzisiaj chwile dlaczego zwykle przy wentylatorze producenci stosuja lewe gwinty. Moze dlatego ze praktycznie silniki wszystkich producentow kreca sie w prawo i wentylator moglby sie odkrecic?? hmmmm
Taka ciekawostka: Honda jest jedynym na swiecie producentem silnikow ktore kreca sie w lewo.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sviru
Capo
Capo



Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 13:40, 11 Kwi 2011    Temat postu:

Temat juz zamknięty.

Termostat wymieniony.

Nie odkręcałem VISCO. Odkręciłem jedynie sam wiatrak.
3 śruby na IMBUS.

Oczywiście musiałem wyciągnąć chlodnicę.

Przy okazji dałem nowy płyn. Auto grzeje się momentalnie i trzyma temp.

Pierwsza naprawa ukończona Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sviru dnia Pon 13:41, 11 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 16:49, 11 Kwi 2011    Temat postu:

Wszystko fajnie ze sie udalo. Gratulacje! Ale z tego co pamietam to mialy byc fotki zety!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
batim
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:59, 11 Kwi 2011    Temat postu:

No ja nie wyciagałem chłodnicy, ale chyba racja ze to lepsze rozwiązanie Kwadratowy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sviru
Capo
Capo



Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 11:42, 12 Kwi 2011    Temat postu:

Wyciągnięcie chłodnicy to 5min - teraz robiąc to drugi raz zrobiłbym to jeszcze szybciej.

Lepiej nie odkręcać VISCO. To dosyć wrażliwy element.

Zdjęcia Z3 będą już niebawem Smile.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
batim
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 11:51, 12 Kwi 2011    Temat postu:

tak tak wiem o wisko ja tez go nie wykręcałem sam wiatrak, ale jest tam dość ciasno ... i zajeło mi to z 20-30 min ! ! ! kupe nerwów ! wyzywanie wszystkiego co popranie oraz poniszczone kostki na dłoniach :} chłodnica sprawdza sie jako tarko Kwadratowy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sviru
Capo
Capo



Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 16:21, 12 Kwi 2011    Temat postu:

hehe Smile definitywnie lepiej wyjac chlodnice

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marqz
Moderator
Moderator



Dołączył: 08 Lut 2011
Posty: 1168
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krapkowice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 18:20, 04 Maj 2015    Temat postu:

Odświerzam bo padł mi termostat (niedogrzewa). Napiszcie proszę jak najprościej zdjąć chłodnicę (ktòre śruby), czy muszę spuszczać płyn (gdzie) i jaki termostat tzn. czy musi być ori bmw (jaka temp otwarcia) czy może być niby ori behr co się otwiera przy 97 C.

[link widoczny dla zalogowanych]

Dzięki i pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:16, 04 Maj 2015    Temat postu:

Wyjęcie chłodnicy bez spuszczania płynu?? Ciekawy pomysł Cool

A tak na poważenie, to tam chyba nie ma żadnych śrub. W sumie nie pamiętam już dokładnie ale na pewno odpinasz te spinki co trzymają chłodnicę do pasa przedniego, do tego dwa czy trzy węże i chłodnica jest na wierzchu. Nie pamiętam tylko co z wentylatorem - czy trzeba go ściągać czy nie. Osłona wentylatora w S50 wychodzi bez problemu do góry. Nie wiem jak jest w M52 ale domyślam się, że podobnie.

Co do termostatu Behr to dobrze byłoby porównać Behra i oryginał. Jeśli będzie widać, że to to samo to można śmiało Behra zakładać. Zresztą jak się przyjrzysz na tych fotkach na Ebay widać, że są na nim sfrezowane jakieś numery/oznaczenia. W mojej opinii to ślady po oryginalnych nr BMW. Natomiast jeśli różni się od oryginału wykonaniem to nie ryzykowałbym. Sam założyłem Visco Behra (wizualnie inne niż oryginał) i poszło do reklamacji bo nie zapinało tak jak trzeba.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez saron22 dnia Pon 22:18, 04 Maj 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.z3.fora.pl Strona Główna -> Z3 (E36/7, E36/8) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin