|
www.z3.fora.pl BMW Seria Z - z1 z3 z4 z8
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Pon 19:55, 28 Lip 2014 Temat postu: Viscosprzęgło |
|
|
Panowie,
Niech ktoś u siebie looknie jak zachowuje się Viscosprzęgło. U mnie zauważyłem, że jest tak, że jak silnik stoi to wiatrak kręci się z lekkim oporem. Jak uruchomię silnik to opór praktycznie znika a wentylatorem idzie zakręcić w przeciwną stronę niż się kręci silnik.
Jak silnik nagrzeje się to wyraźnie słychać i czuć moment załączania się wentylatora. Wtedy nie idzie zatrzymać wentylatora ręką bo można palce stracić. Jak temperatura spadnie to Visco znów się rozłącza i chodzi luźno tak, że znów można wentylator swobodnie zatrzymać i zakręcić w drugą stronę.
Jak to jest u Was??
Pytam, ponieważ zacząłem coś tam grzebać przy silniku i zauważyłem, że część oleju na silniku była gęsta i silnie klejąca. I zastanawiam się czy część tego oleju nie pochodzi właśnie z Viscosprzęgła.
Jeśli chodzi o temperaturę to nigdy nie miałem żadnych problemów. Silnik momentalnie się nagrzewał więc w chłodniejsze dni w kabinie było przyjemnie ciepło. Natomiast latem nigdy mi się smok nie zagrzał. Jak były upały takie jak teraz to wyraźnie słyszałem załączanie się wentylatora. Towarzyszył temu charakterystyczny szum spod maski. W niedzielę kiedy zauważyłem wycieki z silnika jakoś nie rzucił mi się w uszy dźwięk wentylatora. Ale może to też być spowodowane tym, że byłem w trasie.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez saron22 dnia Pon 20:01, 28 Lip 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
scarab
Boss
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 1981
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: dokładnie stąd Płeć:
|
Wysłany: Pon 20:45, 28 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
U mnie na zimnym silniku nie słychać visco, natomiast jak się nagrzeje, szczególnie podczas upałów to przy ruszaniu i toczeniu poniżej około 2tys obrotów słychać dość głośny szum pracującego wiatraka, powyżej nastaje cisza. Mam nadzieję, że tak ma być?
Macać nie próbowałem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Pon 20:59, 28 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Ma być tak, że podczas upałów na nagrzanym silniku wentylator ma się kręcić razem z silnikiem 1:1. Jak silnik ma 1500 obr to wentylator też. Ja ma 5000 obr to wentylator też ma zapierdalać na 5000 obr.
U Ciebie może być tak, że na niższych prędkościach obrotowych słyszysz wentylator natomiast gdy obroty zaczynają rosnąc to dźwięk silnika oraz szum powietrza mogą zagłuszać wentylator. Może też być tak, że jak zaczynasz jechać to chłodnica zaczyna skutecznie schładzać płyn i Visco się rozłącza.
U mnie było podobnie jak u Ciebie - gdy stałem np na światłach w upalny dzień to wyraźnie słyszałem, że wentylator zaczynał chodzić. I słyszałem go jeszcze krótką chwilę po ruszeniu.
A tak z innej beczki: czy ktokolwiek z nas słyszał kiedykolwiek elektryczny wentylator w autach z silnikiem umieszczonym poprzecznie prócz momentów kiedy stoimy w korku?? Bo ja nie. Zawsze słyszę go jedynie jak stoję. Pytanie dlaczego?? Czy dlatego, że wentylator tylko wtedy pracuje i jak ruszam to się wyłącza czy może dlatego, że jak zaczynam jechać to szum powietrza zagłusza wentylator?? Myślę, że analogiczna sytuacja jest z Viscosprzęgłem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
scarab
Boss
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 1981
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: dokładnie stąd Płeć:
|
Wysłany: Pon 21:12, 28 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
A mi się właśnie wydaje (i chyba zresztą kiedyś gdzieś o tym czytałem), że na niewielkich obrotach on właśnie pracuje równo z silnikiem, a potem się wysprzęgla (pewnie dlatego, że wtedy większą robotę odwala pompa wody). Na pewno nie zagłusza go szum wiatru bo wyraźnie słyszę nagły moment jak nastaje cisza z jego strony.
W e46, też z M52TUB20 nie mam visco i tam wentylator chłodnicy słyszę raz na ruski rok.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez scarab dnia Pon 21:23, 28 Lip 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Pon 21:53, 28 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Nie tyle robotę odwala pompa ile chłodnica i pęd powietrza. Zrób to samo na postoju a Visco się nie rozłączy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
spooky79
Specjalista
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 387
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice Płeć:
|
Wysłany: Wto 6:26, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
scarab napisał: | A mi się właśnie wydaje (i chyba zresztą kiedyś gdzieś o tym czytałem), że na niewielkich obrotach on właśnie pracuje równo z silnikiem, a potem się wysprzęgla |
tak właśnie jest , nie może chodzić 5tyś obrotów bo by się rozsypało
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Wto 8:40, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
spooky79 napisał: |
tak właśnie jest , nie może chodzić 5tyś obrotów bo by się rozsypało |
Skąd ten pomysł??
W przypadku wentylatorów sterowanych elektronicznie w razie jakiejkolwiek usterki elektronicznej czy to przewodów łączących sprzęgło wentylatora z ECU czy usterki np czujnika prędkości wentylatora to wentylator zawsze jest spięty bezpośrednio z silnikiem aby nie przegrzać silnika. I pozostaje spięty tak długo jak długo występuje usterka. I można tak spokojnie jeździć i nic się nie dzieje. Znam takich przypadków co najmniej kilka ponieważ wszystkie o których myślę zostały przeze mnie naprawione.
Wracając do tematu: sprawdzi ktoś dzisiaj u siebie jak Visco się zachowuje?? Pogoda sprzyja.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez saron22 dnia Wto 8:41, 29 Lip 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
spooky79
Specjalista
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 387
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice Płeć:
|
Wysłany: Wto 8:59, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Czytałem gdzieś o zasadzie i budowie działania visco i w normalnych warunkach pracy nigdy nie powinno być spięte na sztywno . Wraz z temp. blaszka bimetaliczna otwiera zaworek więcej lub mniej i powoduje wpuszczenie tego "oleju" który powoduje "sklejenie" sprzęgła i pracę wentylatora. W momencie lekkiego już sklejenia sprzęgła zaczyna chodzić wentylator i już chłodzić . Nie wiem co trzeba by robić aby wentylator nie nadążał. Tak mniej więcej to wygląda.
Wracając do sprawy:
Moje stare VISCO działało tak że po nocy przy odpaleniu visco parę sekund chodziło na maxa , co podobno jest już objawem usterki. Znalazłem na forach informacje iż oryginalne nowe VISCO (pisali to ludzie którzy wymieniali je na nowe ORYGINALNE) nigdy nie chodzi na max obrotach , ani po zimnej nocy ani w korku .
Osobiście wymieniłem VISCO na używkę oryginał (miałem jakiś zamiennik który się zachowywał jak pisałem powyżej) i po wymianie nigdy nie zauważyłem aby było spięte na max i huczało . Od zakupu auta temperatura na wskaźniku 1mm poza skalą , termostat oryginał 11531739755 na 95' Celsjusza , sprawdzane też na komputerze i temperatura nigdy nie przekracza 90-92' , a visco NIGDY nie huczy nawet w wielkim korku ,co świadczyło by o tym że to co napisałem powyżej jest prawdą i załączą się ono liniowo w zależności od wzrostu temperatury
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Wto 20:50, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
spooky79 napisał: | Czytałem gdzieś o zasadzie i budowie działania visco i w normalnych warunkach pracy nigdy nie powinno być spięte na sztywno . Wraz z temp. blaszka bimetaliczna otwiera zaworek więcej lub mniej i powoduje wpuszczenie tego "oleju" który powoduje "sklejenie" sprzęgła i pracę wentylatora. W momencie lekkiego już sklejenia sprzęgła zaczyna chodzić wentylator i już chłodzić . Nie wiem co trzeba by robić aby wentylator nie nadążał. Tak mniej więcej to wygląda.
|
Bzdura, bzdura, bzdura!
Nie powielajcie proszę gdzieś tam zasłyszanych informacji bądź zabobonów wyczytanych w internecie.
W viscosprzęgłach sterowanych bimetalem jest to ciężkie do zaobserwowania z uwagi na to, że nie ma sposobu na odczytanie prędkości wentylatora.
W sprzęgłach sterowanych elektromagnetycznie jest to jak najbardziej możliwe z uwagi na to, że znajduje się w nich czujnik obrotów wentylatora. I ów czujnik można wykorzystać w celach diagnostycznych. Wystarczy rozbiegać silnik np na 2500 obrotów i zasterować elektromagnes od wentylatora. Po upływie jakiegoś czasu prędkość odczytana z czujnika obrotów wentylatora powinna się niewiele różnić od prędkości obrotowej silnika. Sprzęgło elektromagnetyczne jest sterowane za pomocą sygnału PWM co pozwala na płynne sterowanie prędkością wentylatora pomiędzy 0 a 100%. W przypadku aut ciężarowych by uzyskać pełne spięcie wentylatora wystarczy upalny dzień, cieżki ładunek i niewielka górka i już mamy Visco spięte na maxa. A wspomnianą wcześniej prędkość wentylatora można odczytać za pomocą odpowiedniego programu diagnostycznego. W nowszych autach ( po 2000 roku) nieprawidłowa prędkość wentylatora w stosunku do prędkości obrotowej silnika i temperatury chłodziwa jest sygnalizowana odpowiednim kodem usterki. Kolejna sytuacja gdzie wymagane jest pełne spięcie wentylatora to sytuacja gdy mamy włączoną klimatyzację a w aucie nie ma zamontowanego wentylatora klimy. ECU tak steruje viscosprzęgłem, że działa ono tak jak wentylator klimy.
Jeśli chodzi o przebiegi hydrodynamiczne wewnątrz sterowanego elektrycznie sprzęgła wentylatora są identyczne jak dla sterowanego bimetalem.
Wobec tego skończmy już dyskusje na temat jak sprzęgło może i powinno działać bo ja wiem jak ono w teorii powinno działać.
Bardziej mnie interesuje jak ono działa u Was w autach ponieważ działanie wentylatora u mnie w aucie wydaje mi się nie prawidłowe.
spooky79 napisał: |
Moje stare VISCO działało tak że po nocy przy odpaleniu visco parę sekund chodziło na maxa , co podobno jest już objawem usterki. Znalazłem na forach informacje iż oryginalne nowe VISCO (pisali to ludzie którzy wymieniali je na nowe ORYGINALNE) nigdy nie chodzi na max obrotach , ani po zimnej nocy ani w korku. |
Z tym również się nie zgodzę. W samochodzie DAF CF85 nowe oryginalne viscosprzęgło zachowuje się dokładnie w ten sam sposób. Po nocy zaraz po odpaleniu silnika wentylator chodzi przez 2 -3 minuty na pełnych obrotach czyli razem z silnikiem po czym gwałtownie się rozłącza i podczas jazdy zachowuje się jak normalne viscosprzęgło. Czyli jak silnik jest chłodny to wentylator kręci się w miarę luźno. Natomiast jak silnik robi się gorący to visco znów spina na maxa i pompuje powietrze przez chłodnicę. Sprawdzałem to na co najmniej 3 sztukach CF i nie tylko ja dziwiłem się, że wentylator tak się zachowuje. Zastanawiam się jedynie z czego to wynika?? Być może z wewnętrznej budowy tego konkretnego modelu wentylatora.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez saron22 dnia Wto 21:02, 29 Lip 2014, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
spooky79
Specjalista
Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 387
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice Płeć:
|
Wysłany: Wto 21:43, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
skoro masz tak obszerną wiedzę techniczną na temat układów chłodzenia mechanicznych jak i elektrycznych i widziałeś jak działają w innych autach to po co zawracasz cztery litery . . . Napisałem Ci jak wyglądało to u mnie to piszesz że pisze bzdury . . . to po co się pytasz skoro wiesz jak ma prawidłowo działać . . .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Wto 21:56, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
spooky79 napisał: | skoro masz tak obszerną wiedzę techniczną na temat układów chłodzenia mechanicznych jak i elektrycznych i widziałeś jak działają w innych autach to po co zawracasz cztery litery . . . Napisałem Ci jak wyglądało to u mnie to piszesz że pisze bzdury . . . to po co się pytasz skoro wiesz jak ma prawidłowo działać . . . |
To prawda, że mam dość obszerną wiedzę ale na co dzień pracuję przy innych autach a nie przy BMW. Dlatego dopytuję się jak to wygląda u was w BMW. Doceniam to, że napisałeś jak to jest u ciebie ale napisałeś też, że sprzęgło w normalnych warunkach pracy nie może być spięte na sztywno a to jest właśnie bzdura. Podałem ci kilka przykładów w których może ta być. A jeśli proste pytania jak działa u ciebie w aucie viscosprzęgło jest dla ciebie zawracaniem dupy to nie musisz przecież tego czytać i odpisywać. Ja niestety nie mam możliwości porównania z żadnym innych benzynowym 6 cylindrowym BMW. Jedyne porównanie jakie mam to visco z mojego 2,8 przed swapem. Tam wentylator słyszałem dużo dużo częściej. Praktycznie w każdy dzień gdy temperatura była powyżej 25 stopni lub za każdym razem gdy pojechałem trochę ostrzej. Biorąc pod uwagę, że jedno i to samo viscosprzęgło pasuje do 2,8 i do 3,2 to w tym samym aucie powinno ono działać podobnie. A tak nie jest.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
scarab
Boss
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 1981
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: dokładnie stąd Płeć:
|
Wysłany: Wto 21:59, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Saron jutro po południu jak się wyrobię to do Ciebie zadzwonię gdy będę przy zetce i porównamy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Wto 22:01, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
scarab napisał: | Saron jutro po południu jak się wyrobię to do Ciebie zadzwonię gdy będę przy zetce i porównamy |
Ok
Tylko zarezerwuj sobie dłuższą chwilę i weź ze sobą grubą rękawiczkę albo ewentualnie kawałek grubego kartonu by móc spróbować ręką zatrzymać wentylator.
Nikt więcej nie obserwował jak u was zachowuje się wentylator??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
scarab
Boss
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 1981
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: dokładnie stąd Płeć:
|
Wysłany: Wto 22:05, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Ok spoko Testujemy na zimnym silniku czy może być ciepły?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
saron22
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć:
|
Wysłany: Wto 22:15, 29 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Testujemy i na zimnym i na ciepłym. Znaczy się najpierw na zimno a potem na ciepło.
Będziesz miał ajfona by nakręcić filmik??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|