Forum www.z3.fora.pl Strona Główna www.z3.fora.pl
BMW Seria Z - z1 z3 z4 z8
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Paliwo - jakie lejecie? 95 czy 98?
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.z3.fora.pl Strona Główna -> Z3 (E36/7, E36/8)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
amster
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 8:43, 26 Lip 2013    Temat postu:

Saron,
dzięki. Dobry opis procesu.
Pisawszy:
"Ja leje na zmiane 95 i 98. Z orlen/shell/bp. Pewno to jest to samo paliwo z Płocka, nie wlewam na małych prywatnych stacjach, tam chyba większa pokusa chrzczenia paliwa. "
miałem na myśli że tankuje na sieciówkach (nie wykluczam Auchan). Nie tankuje nigdy na zaniedbanych małych prywatnych stacjach.
Pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wania
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 4708
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pią 8:46, 26 Lip 2013    Temat postu:

w dzisiejszych czasach wg mnie oprocz ceny glownym wyznacznikiem sa punkty i nagrody za tankowanie na danej stacji Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
scarab
Boss
Boss



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 1981
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: dokładnie stąd
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 9:12, 26 Lip 2013    Temat postu:

Gdzie się zatem najbardziej opłaca zbierać punkty? Ja w zasadzie zbieram tylko na Orlenie Kwadratowy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
smomat
Boss
Boss



Dołączył: 08 Gru 2012
Posty: 1482
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 9:26, 26 Lip 2013    Temat postu:

Wania napisał:
Cytat:
w dzisiejszych czasach wg mnie oprocz ceny glownym wyznacznikiem sa punkty i nagrody za tankowanie na danej stacji Very Happy


Dobrze mówisz Wania! Ja tankuje tylko na Orlenie, bo zbieram punkty. Tankuję też tylko Vervę, bo DWA RAZY więcej dostaje punktów za to samo tankowanie co zwykłą 95;p a jak w miesiącu przekroczę 100litrow Vervy, to premię 500 punktów dostaję, więc moje konto punktowe szybko rośnie! Smile
Tutaj jest link :
[link widoczny dla zalogowanych] z tego co widzę nie piszą już o podwójnych punktach za tankowanie Vervy, ale jak zakładałem swoją kartę, to było coś takiego! Smile
a uważam, że jak raz na jakiś czas dostanę rabat na paliwko 80zł ( bo taki jest maksymalny na Orlenie ), to jest to całkiem dobra promocja Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wania
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 4708
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pią 14:08, 26 Lip 2013    Temat postu:

ja tankuje na lotosie Smile mam juz troche gadzetow z ich gazetek Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 16:08, 26 Lip 2013    Temat postu:

amster napisał:
Saron,
dzięki. Dobry opis procesu.
Pisawszy:
"Ja leje na zmiane 95 i 98. Z orlen/shell/bp. Pewno to jest to samo paliwo z Płocka, nie wlewam na małych prywatnych stacjach, tam chyba większa pokusa chrzczenia paliwa. "
miałem na myśli że tankuje na sieciówkach (nie wykluczam Auchan). Nie tankuje nigdy na zaniedbanych małych prywatnych stacjach.
Pozdro


Mialem na mysli dokladnie to samo - duże sieciowe stacje gdzie jest duży ruch i obrót.

Dla mnie w tej chwili wyznacznikiem jest cena. Gadzety ze stacji juz mnie nie bawią choć odkurzacza z punktów z Shella używam do dzisiaj
Na Auchan zbieram punkty na karte skarbonka. Milo jest potem na koniec roku zrobic zakupy za 150 czy 200 zl nie placąc przy kasie ani zlotówki Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dżolero
czopek



Dołączył: 30 Gru 2012
Posty: 1334
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Nowa Ruda
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 18:07, 26 Lip 2013    Temat postu:

Problem paliw w Polsce to chyba jest ich jakość. Gdzieś na necie widziałem jakieś statystyki i nie staliśmy za dobrze pod względem jakości paliwa w porównaniu z resztą Europy. Jak ktoś wspomniał, za granicą na większym dystansie zużył tyle samo paliwa co na mniejszym w PL i to tylko potwierdza jakość naszych paliw.
Ja leję 95 bo wychodzę z założenia, że do tak małej pojemności silnika 98 nic zbytnio nie da a wyłożę tylko więcej pieniędzy na benzynę. Do większych silników powinno się już lać paliwo z większą ilością oktanów (9Cool co jak widać na fotce u Wani, że producent sam zaleca takie paliwo, bo silnik na tym lepiej jeździ.
W szkole mój nauczyciel z chemii nam powiedział, że liczba oktanów w paliwie nie jest wyznacznikiem jakości. Głównie chodzi o to, że im więcej jest oktanów w paliwie to silnik staje się żwawszy ale za to więcej tego paliwa spala. Dlatego np. silniki, które posiadają ponad 1000 koni często jeżdżą na paliwie lotniczym (120/130 oktanów o ile dobrze pamiętam), gdyż wtedy ten moc samochodu można wyzwolić.
Grunt, żeby nie lać paliwa do samochodu niewiadomego pochodzenia ale używać takiego, który jest dobrej jakości. Ja u siebie tankuje na stacji Orlen, ze względu na to, że jakość ich paliwa jest najlepsza i nigdy nie było przykrych niespodzianek po wizycie na ich stacji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
blinket
Soldati centrale
Soldati centrale



Dołączył: 20 Lip 2013
Posty: 324
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 22:53, 26 Lip 2013    Temat postu:

Cytat:
Problem paliw w Polsce to chyba jest ich jakość

Cytat:
Gdzieś na necie widziałem jakieś statystyki

Cytat:
Do większych silników powinno się już lać paliwo z większą ilością oktanów

Cytat:
Głównie chodzi o to, że im więcej jest oktanów w paliwie to silnik staje się żwawszy ale za to więcej tego paliwa spala

Cytat:
silniki, które posiadają ponad 1000 koni często jeżdżą na paliwie lotniczym (120/130 oktanów o ile dobrze pamiętam), gdyż wtedy ten moc samochodu można wyzwolić


Sorry Dżolero, ale nie mogę takich rzeczy czytać. Ludzie, nie powtarzajcie takich zasłyszanych od kumpli którzy wszystko wiedzą mitów / usłyszanych w szkole średniej uogólnień i sloganów / banialuków wyczytanych w brukowcach pokroju Auto Świata - tylko poczytajcie książki (naukowe).

Temat wpływu liczby oktanowej na pracę silników benzynowych to chyba zagadnienie, które porusza najwięcej osób typu "Nie znam się, więc się wypowiem". Słyszałem już takie historie na temat wyśmienitych osiągów i symbolicznego zużycia paliwa osiąganych na 98-ce, że głowa boli.

Jak jest naprawdę?

Po pierwsze, czym jest liczba oktanowa? To podstawowa cecha benzyny będąca miarą odporności danego paliwa na spalanie stukowe (czyli innymi słowy na samozapłon - zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze przed podaniem przez aparat zapłonowy iskry). Daruję sobie wywód na temat tego jak się ją wyznacza (odsyłam do książek poświęconej tej tematyce).

Czym jest zatem spalanie stukowe i dlaczego chcemy go uniknąć osiągając wysoką LO w paliwie? Jak wspomniałem do spalania stukowego dochodzi, kiedy mieszanka ulega samozapłonowi w skutek wysokiego ciśnienia w cylindrze (jak w silniku wysokoprężnym) zanim tłok osiągnie GMP. Jak łatwo sobie wyobrazić ma to bardzo niekorzystny wpływ na trwałość elementów silnika (eksplozja chce cofnąć tłok, który porusza się jeszcze w kierunku GMP).

Wyższa liczba oktanowa jest zatem potrzebna wówczas, gdy w wyniku wysokiego stopnia sprężania danej jednostki napędowej dochodziłoby do spalania stukowego na paliwie o niższej LO. Jeśli nasz silnik nie wymaga paliwa o LO 98 to nie ma żadnego sensu takiego paliwa stosować. Amen. Jeśli natomiast jakiś niemiecki inżynier BMW rekomenduje do silnika S54, który ma stopień sprężania 11,5:1 paliwo o LO 98, to widocznie ich testy przedprodukcyjne potwierdziły, że paliwo o niższej LO nie zapewni odpowiedniej ochrony przed stukaniem.

Żeby było weselej to takie samo paliwo o LO 98 w teorii pozwoli osiągnąć mniejszą moc niż takie o LO 95. Dlaczego zatem paliwa typu Verva/Ultimate faktycznie pozwalają osiągać na hamowni lepsze wyniki? Bo zawierają też inne składniki, wyższa moc to nie efekt wyższej LO (klasyczny błąd logiczny Post hoc ergo propter hoc). Dlaczego silniki w autach rajdowych/wyścigowych/wyczynowych jeżdżą na paliwie o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Czy dlatego, że osiągają dzięki temu wyższe moce? Poniekąd - na paliwie o niższej LO moc byłaby wyższa, ale silnik by się rozleciał wskutek spalania stukowego. Poświęca się więc kilka KM i stosuje się paliwo o wysokiej (ponad 100) LO - silnik pracuje gładko, bez stuków i pozwala na przejechanie niejednego rajdu czy wyścigu.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 9:50, 27 Lip 2013    Temat postu:

blinket fajny wykład!
Prawde mowiac tez nie bardzo lubie szerzenie zabobonow ale nigdy nie podchpdzilem do tego problemu w naukowy sposob.

Wracajac do tematu skąd pochodzi paliwo na naszych stacjach benzynowych zamieszczam poniżej 2 fotki z wczoraj:





Jak widać na zdjeciach przewijaja sie tam wszystkie mozliwe marki stacji benzynowych. Widać Orlen, LOTOS (pomimo ze to nie jest naftrobaza Lotosu), zaznaczone strzałka auto to samochód stacji MOYA, do tego widać naszych regionalnych dystrybutorów takich jak AVIX, Ekotank, Romgaz itp


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Joyrider
Capo
Capo



Dołączył: 27 Wrz 2012
Posty: 566
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stamtąd.
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 11:01, 02 Sie 2013    Temat postu:

blinket, saron - fajnie to wszystko wytłumaczyliście, nie byłem świadom tego wszystkiego. Dzięki Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.z3.fora.pl Strona Główna -> Z3 (E36/7, E36/8) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin