Forum www.z3.fora.pl Strona Główna www.z3.fora.pl
BMW Seria Z - z1 z3 z4 z8
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

DIY - Usunięcie luzów na prowadnicach foteli
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.z3.fora.pl Strona Główna -> Z3 (E36/7, E36/8)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dżolero
czopek



Dołączył: 30 Gru 2012
Posty: 1334
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Nowa Ruda
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:15, 13 Lis 2013
PRZENIESIONY
Śro 22:01, 13 Lis 2013    Temat postu: DIY - Usunięcie luzów na prowadnicach foteli

Instrukcja naprawy prowadnic
Wczoraj kończyłem robić fotel kierowcy i przy okazji zrobiłem małą fotorelację, która stanie się szczegółową instrukcją jak krok po kroku prawidłowo
i bez żadnych komplikacji naprawić luzy na prowadnicach, które są najczęstszą usterką w BMW Z3.
Sama wymiana nie jest skomplikowana ale trochę czasu trzeba na nią poświęcić.
No to zaczynamy Exclamation
.
.
.
Na początek będą nam potrzebne:
Wycięte gumowe podkładki zgodnie z wymiarami, które dodawał na forum Wania (18x20mm)
http://www.z3.fora.pl/z3-e36-7-e36-8,5/ruszajacy-sie-fotel-wymiary-gumek,819.html


I odpowiednie narzędzia.

Grzechotka z nasadkami 13mm i 16mm, płaski klucz 16 i dwa torxy - T50 i T20,


Na początku odkręcamy fotel.
UWAGA Exclamation Exclamation Exclamation
Pierwszą czynnością jaką należy wykonać to podniesienie fotela maksymalnie do góry!

Znacznie łatwiej będzie wyciągnąć i założyć prowadnice, kiedy fotel będzie wyciągnięty Wink

Ja zacząłem od wykręcenia śrub z tyłu więc przesuwam fotel maksymalnie do przodu.

Oparcie stawiamy do pionu aby był lepszy dostęp.



Kto sobie lubi utrudniać życie może zabierać się za odkręcanie śrub. Ja tam ściągałem najpierw pas.

I teraz można odkręcać fotel.

Dobra rada - najpierw grzechotką kilka razy obrócić, zostawić nasadkę i odkręcać śrubę. Powinny gładko wyjść.

Teraz fotelem jedziemy do tyłu i w takiej pozycji musimy wyjąć ten fotel, czyli maksymalnie podniesiony do góry i odchylony do tyłu.



Śruby wyciągnięte, można zabierać się za kolejną rzecz.

Lepiej sobie otworzyć dach - łatwiej będzie wyciągnąć fotel i go odchylić...

...by wypiąć kostki od regulacji i podgrzewania...

...i od napinacza pasa.
[img]http://imageshack.us/a/img443/7190/gmzk.jpg
Kable sobie zostają...

... a my układamy fotel na wcześniej przygotowanym podłożu.

Ja tam wolałem podłożyć jakieś szmaty. "Przezorny zawsze ubezpieczony".


No i tutaj pokażę krok po kroku co i jak należy zrobić.
Na tych amerykańskich filmach koleś zamiast objaśniać co i jak, to zastanawia się dlaczego tyle tych kabli jest pod fotelem pasażera.

Na czerwono zaznaczyłem śruby, które trzeba odkręcić.

Jak widzicie, te z góry ledwo co widać, dlatego ważne, żebyście przed wyjęciem fotela zostawili go przesuniętego maksymalnie do tyłu bo nie mielibyście dostępu do tych większych śrub.
W sumie tak się teraz zastanawiam, czy to ma jakieś znaczenie, bo przy odkręceniu dwóch małych śrubek poniżej "tory" przesuwają się swobodnie
ale czy by odsłoniły śruby z góry? Tego nie wiem.
Jeżeli postąpicie zgodnie z instrukcją - spód fotela będzie wyglądał tak jak powyżej.

Żeby nie mieć problemu i nie pomieszać części, zdejmowałem jedną prowadnicę, naprawiałem, składałem i zabierałem się za następna.
Najpierw śruby z dołu (Torx T20)

Potem górna (Torx T50)

I można swobodnie przesuwać "tory"



Widać, że niezły syf się zebrał w środku po tylu latach

I oto przyczyna całych naszych problemów.

Tyle zostało z gumy w kostce.

Taka mała ciekawostka, w jednej prowadnicy od fotelu kierowcy ostała się po części oryginalna guma

Była ona prawdopodobnie wylana na tą kostkę ponieważ to wygląda jak jedna spójna forma. Tak mi się wydaję.

Aby pozbyć się całego brudu i smaru ja używałem ręczników kuchennych, szmatkę z mikrofibry i benzynę ekstrakcyjną.
PRZED








PO








Kolejną rzeczą którą musiałem zrobić, to dziury w gumach. Prowizoryczny pręt znaleziony w garażu (Średnica 14mm)
Powinno być 13mm ale nie mogłem znaleźć pręta o takiej średnicy.

Młotek, pręt i ciach!
[img]http://imageshack.us/a/img19/8596/42ii.jpg
Gumy przygotowane do założenia. Pięknie to nie wygląda ale spełniło swoją funkcję.

Kostka i gumy posmarowane Towotem. Wszystko ładnie poskładane.

Jeżeli gumki nie będą zrobione w odpowiednich rozmiarach, nie wsadzimy z powrotem prowadnicy na miejsce.


Na forum był poruszany problem ponownego, prawidłowego założenia kostki na gwint.
Kostkę aby oczyścić wykręcamy z gwintu. Ciężko jest zapamiętać właściwą pozycję kostki ale jest na to sposób. Pomoże na ten bardzo ważny plastik.

Może wyjść razem z prowadnicą ale jest możliwość, że zostanie na swoim miejscu. Jeżeli będziecie jej szukać, znajdziecie ją dokładnie tutaj.



Nakładamy to na końcówkę gwintu i przykręcamy kostkę, by idealnie przylegała do plastiku tak jak na zdjęciu.



Mała uwaga, plastik dobrze przylega ale powinien być założony do góry nogami Wink

Teraz jak dla mnie, najtrudniejsza rzecz - założenie prawidłowo prowadnicy z powrotem.
Ważny element który łączy silniczek z gwintem. Ciężko mi się go prawidłowo wsadzało i to przy tym straciłem najwięcej czasu.

Prawidłowo założona prowadnica.

Moja rada, założyć plastik do regulacji kostki na jej miejsce a nie na gwincie. Istnieje ryzyko, że podczas wkładania wam spadnie i będziecie musieli wkładać prowadnice na nowo.


Każdą kolejną prowadnice naprawiamy w ten sam sposób.
Jeżeli ogarniecie temat wymiana powinna wam zająć godzinkę.
Warto zrobić to sam, bo po naprawieniu prowadnic satysfakcja z niejeżdżących foteli jest podwójna

POWODZENIA Ok!


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Dżolero dnia Pon 17:43, 18 Lis 2013, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JackBoy
Capo
Capo



Dołączył: 23 Maj 2012
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wołomin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:28, 13 Lis 2013
PRZENIESIONY
Śro 22:02, 13 Lis 2013    Temat postu:

Dobrze opisane. To teraz można się brać za naprawianie foteli Wink Dzięki

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
scarab
Boss
Boss



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 1981
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: dokładnie stąd
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:42, 13 Lis 2013
PRZENIESIONY
Śro 22:02, 13 Lis 2013    Temat postu:

Fajna rurka z tego pręta Mr. Green
Luzy o których mowa to samoczynne przesuwanie się foteli do przodu i do tyłu? Pytam bo chyba nic takiego u mnie się nie dzieje, chyba że nie zwróciłem uwagi Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wania
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 4708
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Śro 22:04, 13 Lis 2013
PRZENIESIONY
Śro 22:06, 13 Lis 2013    Temat postu:

ja tylko zwroce uwage na to ze te drugie kable co odpinales to nie sa od podgrzewania foteli tylko od napinacza pasa, te dwie kostki biala i czarna (duze) sa od sterowanai i podgrzewania, przy fotelu pasazera jeszcze jest jedne maly kabelek od maty.

super ze Ci sie chcialo Ok!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Wania dnia Śro 22:06, 13 Lis 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
saron22
Moderator
Moderator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 5438
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 22:07, 13 Lis 2013    Temat postu:

Przeniosłem do odpowiedniego działu.

Świetna robota Dzolo. Teraz juz chyba nikt nie będzie miał problemu z usunięciem tych luzów we własnym zakresie.

Moje dwie techniczne uwagi: nie klucz imbus z gwiazdką T20 tylko Torx 20 albo inaczej T20. Imbus to imbus a Torx to Torx i tego się trzymajmy. A druga sprawa to nie smarujemy tawotem tylko towotem. Wiem, że wszyscy mówią tawot ale to nie jest poprawna forma.

Scarab ty prawdopodobnie tych luzów nie masz bo gdybyś je miał to gwarantuje ci ze byś je zawuważył


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dżolero
czopek



Dołączył: 30 Gru 2012
Posty: 1334
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Nowa Ruda
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 22:57, 13 Lis 2013    Temat postu:

Scarab - masz wersję poliftową a jeszcze nie spotkałem się z tym by luzy na prowadnicach spotkały kogoś z politową Zetką więc albo problem został rozwiązany, albo w najbliższym czasie Ciebie też to czeka

Instrukcja poprawiona, także wszystkie błędy i moje gafy zostały zażegnane Ok!
Dzięki za zwrócenie uwagi na jakby nie patrzeć istotne szczegóły
Wkleję pierwotną wersję do mojej galerii natomiast tutaj zostawię samą instrukcję naprawy prowadnic.

W razie jakiś wątpliwości pytań - walić śmiało, chętnie pomogę Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
scarab
Boss
Boss



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 1981
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: dokładnie stąd
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 23:22, 13 Lis 2013    Temat postu:

Mam nadzieję że faktycznie przy okazji liftu BMW rozwiązało ten problem bo (nie kracząc) na podstawie doświadczeń z moimi beemkami wiem, że każda wada fabryczna wcześniej czy później się u mnie pojawia Twisted Evil

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JackBoy
Capo
Capo



Dołączył: 23 Maj 2012
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wołomin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 23:36, 13 Lis 2013    Temat postu:

Ja mam wersję polifcie i niestety też mam luzy na prowadnicach. Także inżynierowie BMW nie rozwiązali tego problemu do końca produkcji

scarab napisał:
Mam nadzieję że faktycznie przy okazji liftu BMW rozwiązało ten problem bo (nie kracząc) na podstawie doświadczeń z moimi beemkami wiem, że każda wada fabryczna wcześniej czy później się u mnie pojawia Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dżolero
czopek



Dołączył: 30 Gru 2012
Posty: 1334
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Nowa Ruda
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 23:49, 13 Lis 2013    Temat postu:

A ja cały czas myślałem, że masz przedliftową wersję
Wszystko przez to, że nie pochwaliłeś się Zetą i nie założyłeś galerii Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JackBoy
Capo
Capo



Dołączył: 23 Maj 2012
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wołomin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 0:13, 14 Lis 2013    Temat postu:

Dżolero napisał:
A ja cały czas myślałem, że masz przedliftową wersję
Wszystko przez to, że nie pochwaliłeś się Zetą i nie założyłeś galerii Wink


Kiedyś będzie założona galeria, jak na razie to nie ma co pokazywać, cały czas coś się robi. Obecnie jest zmieniana kierownica, dokończyłem w końcu temat z dachem Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nadir
Soldati
Soldati



Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dąbrowa-Zabłotne
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 21:22, 27 Gru 2013    Temat postu: Poskładane

Dzięki Dżolero. Fotele poskładane. U mnie gumki były w super stanie, a mimo to fotelami delikatnie bujało (na tyle, że wymagało naprawy). Wg. mnie zamiast rurki, świetne jest wiertło 13;-). Jeśli guma podczas wiercenia się kręci, to polecam wpakować ją pomiędzy 2 deseczki.

Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nobody
Świeżak
Świeżak



Dołączył: 31 Sie 2015
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 15:38, 01 Wrz 2015    Temat postu:

Super to zrobiłeś!!! Właśnie muszę się zabrać za ten temat i bardzo mi rozjaśniłeś go. Dzięki

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Don_Tomas
Soldati
Soldati



Dołączył: 17 Lip 2013
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 13:28, 09 Lis 2015    Temat postu: Re: DIY - Usunięcie luzów na prowadnicach foteli

Czy jest szansa otrzymać te zdjęcia lub je jakoś odnaleźć? Mój fotel złapał tą przypadłość, a we wpisie fotki już zniknęły Sad(

Dżolero napisał:
Instrukcja naprawy prowadnic
Wczoraj kończyłem robić fotel kierowcy i przy okazji zrobiłem małą fotorelację, która stanie się szczegółową instrukcją jak krok po kroku prawidłowo
i bez żadnych komplikacji naprawić luzy na prowadnicach, które są najczęstszą usterką w BMW Z3.
Sama wymiana nie jest skomplikowana ale trochę czasu trzeba na nią poświęcić.
No to zaczynamy Exclamation
.
.
.
Na początek będą nam potrzebne:
Wycięte gumowe podkładki zgodnie z wymiarami, które dodawał na forum Wania (18x20mm)
http://www.z3.fora.pl/z3-e36-7-e36-8,5/ruszajacy-sie-fotel-wymiary-gumek,819.html


I odpowiednie narzędzia.

<...> ciach

POWODZENIA Ok!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dżolero
czopek



Dołączył: 30 Gru 2012
Posty: 1334
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Nowa Ruda
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 15:44, 09 Lis 2015    Temat postu:

Zdjęcia do instrukcji dalej posiadam na komputerze ale ze względu na zabranie mi możliwości edycji postów nie jestem w stanie podmienić zdjęć z innego hostingu.
Pisz do Admina w tej sprawie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wania
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 4708
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon 15:53, 09 Lis 2015    Temat postu:

i tej edycji nie otrzymasz. jak masz ochote to wrzuc w kolejnym poscie, to raczej potrafisz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.z3.fora.pl Strona Główna -> Z3 (E36/7, E36/8) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin